أعلنت الممثلة السورية ​مروة راتب​ شرطها لقبول اعتذار ​شهاب ملح​ إنستقرام ومسامحته.


وفي التفاصيل نشرت مقطع فيديو قالت فيه: "يا جماعة الخير ما انقهر إلا لما تقولون لي ليش ما تسجنينه وليش ما تعاقبيه، هل تعتقدون أنه أنا لما أقاضيه الشرطة تيجي تاني يوم وتقول هنحبسه! هو في دولة غير الدولة اللي أنا فيها، يعني لما يدخل الدولة يتنفذ عليه الحكم، الموضوع طويل، يتقدم وقتها في المحكمة العامة والمحكمة تقبل وبعدين يكون فيه طعن منه أو غيره، علشان نوصل للحكم النهائي بيكون في وقت مش في يوم وليلة".
وأضافت: "بس أنا أقدر وأعرف كيف أدبه قانونيا لكن الحين راح أسوي نفس حركاته الطفولية، هو مش بيقول أما اليتيم فلا تقهر، لكن اليتيم هذا هو اللي يؤذينا وما خلى حد ما شرحه، ياما صبرنا عليك وسكتنا، وكل مرة أقول لسه صغير وغيره، وكل مرة كان بيعمل فيها حركاته كنت أقول يتيم وصغير ما في أب يوجهه لكن كده كتير، فأنا بأدبه لكم قانونيا وبأدبه لكم بنفس اللي بيسويه بالضبط العين بالعين والسن بالسن".
وأعلنت مروة راتب شرط قبولها اعتذار شهاب ملح إنستقرام قائلة: "والله أنا عن نفسي إذا اعتدلت وفكرت في اللي بتسويه راح أسامحك، فكر في الأغلاط اللي بتقترفها في حقي وحق غيري، اعتديت على كل الناس، فبقولك اعتدل وفكر في اللي بتسويه لو شوفتك يا شهاب ملح بتغير حياتك لشكل صادق مش تمثيل قسما بالله أسامحك ومش أنا بس أنا وغيري".
ووجهت مروة راتب رسالتها لشهاب ملح إنستقرام قائلة: "عيد حساباتك وأقف مع نفسك لا تبرر لنفسك إنك بعدك صغير وتصرفاتك مش محسوبة، أو لو كام شخص صقفلك ياخدك الحماس، الأغلاط اللي بتسويها ما خليت حد ما اشتبكت معاه وسويت عداوات هتأثر عليك في المستقبل".
وأوضحت مروة راتب: "هو تعدى عليا أنا ما تعديت عليه زي ما هو تعدى عليا، خليه يشوف نفس حركاته التافهة، أنا كل اللي عملته إني أخدت صوراً من جوجل ومتاحة، واتدمر نفسياً، إنما هو راح صورني ولعب في صوري بالفوتوشوب وغيره، خليه علشان يفهم كيف حركاته مؤذية ويعرف كيف الناس واقفة معايا يمكن يتعدل أسلوبه".