ردت الممثلة المصرية شيرين رضا على هجوم الفنانة الإماراتية أحلام عليها، وذلك لأول مرة بعد سنوات من حدوثه، بسبب تصريحات شيرين السابقة حول صوت الآذان‎.


وكانت شيرين قد صرحت بأن هناك أصوات مؤذنين يشبه "الجعير" ولا داعي للميكروفونات العالية في المساجد، وعلقت وقتها أحلام: "امسكوني ودي انتفها، حسبي الله عليك". وأتى الرد من شيرين ضمن برنامج "العرافة" مع الإعلامية بسمة وهبة، وقالت: "ليه هي بتشتغل في الكوافير! شكلها فاضية معندهاش حاجة تعملها، هي تعرفني منين علشان ‏تنتفني ولا لأ! أنتي مالك هو أنتي تعرفي المؤذن".
وبررت شيرين سبب إدلائها بتصريحها، وقالت: "هل أنا بني آدمة متخلفة عقليا علشان أشتم ‏الأذان؟ جعير مش شتيمة على فكرة، ده ‏وصف لصوته، المؤذن لازم بردو يحترم الدين، لأن أحلى حاجة في الدنيا ‏الأذان لما يكون بصوت حلو، لكن هو صوته كان وحش".
وأضافت : "كنت في الكويت وسمعت صوت مؤذن حلو جدا، حاولت أسجله، لو تسمعموا صوت الأذان بجد بتقشعري، ‏لازم لما تسمعي الأذان تقشعري وتحسي بحاجة حلوة مش تتضايقي من الصوت، الرسول عليه السلام مكنش بيأذن ‏بصوته وجلب أحسن صوت في الدنيا يأذن، أنا مغلطتش وده المفروض أنه يحصل".