كشف الفنان المصري محمد حماقي أنه تنبأ بشكل غير مباشر عن تعرضه لجلطة في القلب عام 2011، خلال تحضيراته لأغنيته "حاجة مستخبية".


وقال خلال حلوله ضيفا على برنامج "صاحبة السعادة" إنه تعرض لأزمة صحية عام 2011، أخلال جلسات العمل على الأغنية مع الملحن أحمد إبراهيم، وشعر وقتها بآلام في الظهر والكتف والصدر: "كنا اتفقنا على طبقة الأغنية والسرعة، وقلت لأحمد إبراهيم هروّح ونقعد مرة تانية، وكان المفروض أطلع من عنده لتوما الموزع الموسيقي نشتغل، لكن كلمته وقلتله هروح".
وقال كيف ساهم مدير أعماله ياسر خليل في إنقاذ حياته: "وصلت البيت وقست الضغط لقيته 160 على 110، فطلبت من ياسر يعدي على صيدلية ويجيب دوا للضغط، لكن الصيدلية رفضت لإني مش مريض بالضغط ولازم أعرف السبب". وتابع: "شربت كركديه وضغطي نزل، لكن بمجرد ما قمت ارتفع تاني، وروحنا لأقرب مستشفى، وعملنا رسم قلب، والدكتور طلب من ياسر ياخدني على مستشفى تاني بسرعة، ولو قابلته إشارة يكسرها. وصلت لقيت الناس منتظرة بكرسي متحرك، وخلال ساعة عملت عملية القسطرة ومشيت كويس، واتلحقت قبل ما تسبب خطورة".

وعلق محمد حماقي على ما حصل ساخرا: "ليه أعمل أغنية في جوا قلبي حاجة مستخبية يجيلي جلطة في القلب! وقتها نزلت إشاعات إن حماقي هيبطل الغنا، فاخترت اسم الألبوم من قلبي بغني".