تحدثت الممثلة المصرية منة عرفة عن حالتها النفسية بعد طلاقها من محمود المهدي، والذي صدر حكم بالسجن لمدة سنة وتغريمه 10 آلاف جنيه، وذلك بتهمة سب وقذف نقيب المهن التمثيلية د.

أشرف زكي وزوجته الفنانة روجينا.
وأكدت الممثلة المصرية أنها تعيش في حالة إكتئاب، وذلك بسبب بعض الأشخاص حولها إنما رفضت أن تذكر أساميهم، وذلك خلال استضافتها في برنامج "نص الكلام"، مع الإعلامية راغدة شلهوب، على شاشة "النهار"، وقالت: "كانوا بيبعتولي يقولولي إزاي متقفيش جنب جوزك؟، إزاي ملتزمة الصمت؟، المفروض تطلعي تدافعي عنه، ده إتقال عليه كذا وكذا!".
وعلّقت على تساؤلاتهم: "مين قال إني مدافعتش أو متكلمتش؟، مين قال إني مقعدتش وحاولت أحل المشكلة؟، أنا بعمل خير في رمضان بس مش بطلع أقول، ونفس الأمر لما بحاول أصلح مشاكل بيتي مش هطلع أقول أنا عملت وعملت، وإني ست أصيلة وكده، لأن الست الأصيلة المحترمة اللي عايزة تحافظ على بيتها بتعمل ده بدون ما تقول أنا عملت وسويت، والله السنة دي كانت كلها محاولات مني ومنه، بتحاولي تزقي".
وتطرأت إلى موضوع طلاقها وأعلنت: "بقت الناس عارفة كل حاجة بيننا، ومنهم ناس مش عارفة حاجة ويدخلوا يكتبولي على فكرة إنتي ست مش جدعة، أنتم تعرفوا إيه علشان تتكلموا؟، يا ترى إنتوا تعرفوا كمية الحزن والزعل وكسرة القلب اللي عشتها ومضادات الاكتئاب اللي أخدتها، والتفكير في إنهاء حياتي".