بكت الفنانة المصرية أيتن عامر عند حديثها عن موقف تعرضت له خلال تواجدها في أحد المصايف سابقاً.


وخلال حوارها مع الإعلامية منى الشاذلي في برنامج "معكم كنى الشاذلي"، تحدثت أيتين عن أيام الصيف عندما كانت صغيرة، عندما كانت تقضي الاجازات مع اختها الراحلة وزوجها في الاسكندرية، وقالت: "كل ما أمشي أمشي بخناقة وعياط".
وأضافت أيتن، أنها تاهت أحد مرات خروجها من منزل اختها، فوجدنها امرأة كبيرة واستضافتها في الفندق واهتمت بها رغم أنها لا تعرفها، فقالت: "ست شافتني وأنا بعيط وقولتلها أنا تايهة عن أختي الكبيرة، قالتالي إنتي ساكنة فين قولتلها في الشروق ومش عارفة رقم حد إلا رقم أختي التانية في القاهرة، فقالتلي إحنا عاوزين نكلم أختك اللي في القاهرة تقول لأختك في الإسكندرية، فاتصلت بوفاء وأنا بعيط، قولي لطنط هالة إني عند طنط، فخدت مني التليفون قالتالي البنت معايا في البيت". ولم تستطيع أيتن السيطرة على دموعها خلال سرد القصة، حيث تذكرت اختها الراحلة، بالإضافة لموقف الامرأة التي ساعدتها.
وتابعت: "الست حمتني ولبستني بيجامة من عندها، والله ربنا يبارك لها، موقف كان صعب وهي ست جميلة وكل ما افتكر الموقف دة ببكي، ياريت ألاقيها ولو فاكرة اسمها أروح لحد عندها وأشكرها، وبدعليها لحد دلوقتي".
واختتمت أيتن، بتأكيد تذكرها للموقف في كل مرة تحدث فيها حادثة خطف أو طفل ضائع، وقالت: "كانت ممكن حياتي تبقى شكل تاني، والموقف دة خلاني اتعلم منه وعلمته لأولادي، لازم الطفل يبقى عارف عنوانه حتى لو بأغنية واسم أمه وأبوه وعملت كده مع أولادي".