شهدت الحلقة الأخيرة من الجزء الثالث من مسلسل "الإختيار"، أحداثاً مهمة كان لها تأثيرات مهمة جداً على الشارع المصري في وقتها.


وكشفت الأحداث عن إثباتات بالوثائق على محاولة الإخوان السيطرة على مفاصل الدولة بتعيين أعوانهم في مختلف الجهات الحكومية وفي مناصب قيادات ومحاولتهم التدخل في كل التفاصيل الممكنة للسيطرة على الدولة.
وتحدثت الحلقة عن لحظات حاسمة عاشها الشعب المصري، قبل الإعلان عن بيان 3 تموز/يوليو التاريخي الذي تخلصت مصر بموجبه من الإخوان وسيطرتهم على مصر قبل تدهور الأوضاع.
أما المفاجأة المدوية، فكانت نشر تسريب صوتي خطير لنائب مرشد جماعة الإخوان خيرت الشاطر من تسجيلات قضية التخابر مع السياسي الفلسطيني خالد مشعل للحديث حول الأوضاع في مصر.
وقال خالد مشعل: "بصراحة يابشمهندس انتوا كقيادة لازم تراجعوا بعض المواقف والأخطاء التي وقعتم فيها"، ليرد الشاطر قائلا: :إحنا بنراجع على طول باستمرار".
وبعدها قال خالد مشعل: "يعني شوف في قصة موضوع الاستئثار انت قولت يا بشمهندس أنت الجهاز التنفيذي مفهوم.. بس لأنه هذا الجهاز تنفيذي انت اصلا مقتحمتوش رغم حصولك على البرلمان والحكومة وحتى الرئاسة أخدتوها والناس مش مطاوعين إيدك برضه".
ليرد خيرت الشاطر: "يعني هما 16 لجنة أنتو واخدين 9"، ليعقب مشعل: "اه خلال ماشي طيب وبعدين عفوا كنتوا طالعين للحكومة وبعدين روحتوا للرئاسة والناس مش ضامنين وموضوع الدستور والأغلبية وموضوع الرئاسة أخدتوها مش مطاوعين ايدك برضه رئاسة الحكومة هتاخدوها ولا لايعني انا شايف يا ياشمهندس انتوا دخلتوا معترك وطبعا المتربصون بكم كثر والمتصيدون كثر".