شهدت أحداث الحلقة الثامنة عشرة من مسلسل "الإختيار" بجزئه الثالث، تطورات أكدت عدم احترام قرارات الرئيس المعزول محمد مرسي وبياناته، وذلك تبعاً للطعن الذي رفعته هيئة قضايا الدولة على حكم القضاء الإداري بوقف الانتخابات البرلمانية.


هذا الأمر أزعج محمد مرسي بشكل كبير، وأكد له عدم إحترام قراراته، وعدم أخذ كلامه على محمل الجد من قبل المواطنين، فقال متوجهاً لمدير مكتبه أحمد عبد العاطي: "هو انا كل ما هطلع قرار هتراجع عنه تاني.. الناس هتقول عني ايه ماليش كلمة". ليردّ عليه: "يا فندم لو القضاء الاداري وافق كان بها ماوافقش يكون أخد انذار ان قراراته مش هتعدي تاني من غير صدام مع الرياسة، ثم ما تقالقش يا ريس كل الناس في الشارع بتحبك".
أما مفاجأة الحلقة، فكانت تسريب بث جديد لمحمد مرسي وخيرت الشاطر، وهما يتحدثان عن رامي لكح والرئيس المصري السابق أنور السادات، وقال مرسي :"النهاردة بتوع اللجان قاعدين وكلهم عاوزين لجنة العلاقات الخارجية، محمد أنور السادات عايز لجنة العلاقات الخارجية، والدنيا مهدودة هو ورامي لكح هم عارفين أن رامي في المخابرات ومحمد أنور مع الإسرائيليين يعني حافظينها".
وتابع :"هو من زمان قالي بيني وبينه أنا هادخل الانتخابات، من قبل الانتخابات قال لجنة العلاقات الخارجية محمد أنور السادات وبعدين على فكرة هو إمكانيته المهارية مش كبيرة مش عالية".