فتحت الفنانة المصرية ​سمية الخشاب​ الباب أمام محبيها للرد على أسئلتهم وذلك عبر صفحتها الخاصة بموقع للتواصل الاجتماعي تحت مسمّى "Ask Somaya".


وانهالت الأسئلة التي كان أغلبها يحيّر المتابعين وينتظرون جواباً من فنانتهم المفضلة عليها، واحتارت سمية الإجابة على بعضها، ومنها: سألتها إحداهن :"تقولي ايه للمرأة المعنفة من أسرتها أو من زوجها لو متزوجة؟ فكان الرد من سمية :"اشتري كرامتك انتي مش محتاجه حد تقدري تشتغلي وتعتمدي علي نفسك وممكن كفاءتك تبقي احسن من ١٠٠ راجل".
وهناك أخرى توجهت لها برسالة قالت فيها إنها عادت إلى حبيبها بعدما تركته وكتبت المتابعة :"كويين امبارح رجعت للاكس بتاعي ومبسوطه اوي بجد ونسيت وغفرتله كل اللي عمله معايا"، فعلقت الخشاب بصورة لمهرج وقالت لها مرفقة إيهاه بتعليق:" تفضلي الرخصة بتاعتك".
من ناحية أخرى حلت سمية الخشاب ضيفة على الممثل ​ماجد المصري​ في برنامجه "بصراحة مع" كشفت فيه العديد من الأسرار من بينها أن والدتها كانت تخاف عليها كثيراً وتمنعها من النوم عند أقربائها لأن عندهم أولاد ذكور وأنها أكتشف لاحقاً أن والدتها كانت محقة في هذا الأمر إلا أنها لم تعش مراهقتها".
أما عن أول حب في حياتها فكان ابن الجيران، واستفزها حديث ماجد المصري عن عدم رغبته في أن يعمل أحد من أفراد أسرته بالتمثيل لأنه صعب ومتعب لتقاطعه سمية بالقول :""ليه؟ ما بيتك ده مصر العيلة كلها..يعني إيه بيتك ما أنا قريبتك"، ليرد عليها: "الست دي هتعم على الناس كلها، بالعكس..أنا ضد إن بنتي أو مراتي يشوفوا التعب اللي إحنا بنشوفه عشان المجهود الكبير".