حصد الفنان المصري حسن شاكوش نجاحاً باهراً بعد أسبوعين على طرحه أغنيته الجديدة التي شاركته في كليبها الممثلة المصرية ياسمين رئيس تحت بعنوان "حبيبي افتحي شبكك أنا جيت"، إذ تخطى عدد مشاهداتها 18 مليوناً.


الأغنية كلمات محمد غباشي و مصطفى الجن، وألحان حسن شاكوش، وتوزيع ومكس وماستر إسلام ساسو.
ويقول مطلعها: "حبيبتي .. افتحي شباكك أنا جيت .. انا واقف تحت البيت ..مش هعمل زيطة وسيط ..وحشتيني.. بتلفي وتدوري عليا ليه .. مش عايزه تحني ليه .. طب بصي يابنت الايه .. مش هحلك بلاغيكي .. قولتلك بهوايا .. لو مش جايه معايا .. هعمل ألف جنايه .. هقلب زومبي.. انا جايلك .. وبقولك وحشاني .. انتي النص التاني .. وبقيتي بالنسبالي .. ام عيالي".

أزمته مع ريهام سعيد

خلاف حصل بين الاعلاميةريهام سعيدوالفنان حسن شاكوس بعد ان تواصلت معه ليحيي حفل تخرج أبنائها في الساحل الشمالي، وطلب منها 30 ألف جنيه، واكتشفت بعد فترة أنها تتحدث مع مدير أعماله وليس مع شاكوش شخصيًا.
وأوضحت ريهام أنها قالت لمدير أعمال شاكوش: "هم 5 دقائق بس يغني بلاي باك ويدوب يحرك شفايفه ويمشي مش مستاهلة 30 ألف جنيه".
وأضافت: "مدير أعماله قال مينفعش يغني بلاي باك عشان نقابة الموسيقيين، وحسن شاكوش جه لحد باب القرية السياحية في الساحل ورفض يدخل وكسر بخاطر ولادي اللي بيحبوه وطلبوا يشوفوه".
وتابعت: "ماتطلعش تتكلم على أعراض ناس، عيب فيه أصول اطلع قول كذابة مابحبهاش، ما تطلعش تقول أنا شفت حاجات، ما ينفعش أجيب سيرتها أو أتكلم عنها، الحاجات إللي شفتها دي أكتر من الحاجات إللي بتشوفها في الأماكن إللي بتغني فيها". وأضافت: "أنت ما تحلمش تسلّم على عيالي، لأنهم ناس محترمة جدًا".
وختمت ريهام بالقول: "عيب الشهرة تغيّرك، شغلتك زي الدكتور لما تدخل حفلة خاصة أو فرح ما تطلعش تقول شفت إيه، وأنت غنيت للخمرة، والحشيش، وأماكن أنت عارف اسمها، وطالع تتكلم على عيالي إللي تعبت فيهم"