أبهرت الممثلة المصرية ​يسرا اللوزي​ الجمهور من خلال تصريحها الانساني المؤثر عن ابنتها، بعد أن وصف أحد المتابعين يسرا بأنها "أم الطرشة"، وذلك إثر تصريحها خلال حلولها ضيفة على برنامج "معكم" مع الإعلامية منى الشاذلي، بأنها أم لطفلة صماء، وفخورة فيها، مقدمة توعية بخصوص مصطلح "الطرش".


يسرا لم تحذف التعليق، ولم تختر ان تستعمل خاصية "البلوك" للمتابع، بل بعثت للعالم برسالة من خلال تعبيره السيئ المعيب والعنصري.
وكتبت بذوق :"شكرا على ذوق حضرتك، أنا قررت استغل كلامك اللطيف عشان أقدم شوية توعية بخصوص هذا المصطلح، أولا المصطلح الصحيح والمقبول هو الصم وضعاف السمع وليس الطرش أو البكم، ثانيا أحب أعبر عن فخرى بكونى والدة طفلة صماء، لأنها علمتنى حاجات كتيرة جدا وبقيت بنى آدمة وأم أحسن بسببها، وأنا متأكدة إنها هتطلع إنسانة مثقفة ومتفوقة ومش هتبقى محتاجة مساعدة من حد عشان تحقق أحلامها".
وأضافت :"ثالثًا، البنت الصماء دي هي اللي ألهمتني إني أتكلم في البرامج وأطالب بالكشف المبكر للمواليد اللي على أساسه كل المصريين هيتعملهم كشف سمع عند الولادة، وده المفروض يساهم بشكل إيجابي في حياة عائلات كتير وهيسمح للأطفال الصم وضعاف السمع إنهم يلاقوا الدعم منذ الصغر عشان يقدروا يتعلموا كويس وما يبقوش عبء على حد، بل بالعكس هيكونوا قادرين يندمجوا في المجتمع المريض للأسف، فبالتالي الطفلة الصماء دي ليها إنجازات أثرت على شعب كامل رغم إن عمرها 6 سنين، ياريت توضحلي بقى حضرتك أنجزت إيه في حياتك؟ شكرًا".
يسرا لفتت أنظار زميلاتها ومتابعيها بذكائها والأخلاق والإنسانية التي تتمتع بها، ومنا لها كل التحية والاعجاب.