أطلت الفنانة المصرية ​فيفي عبده​ على جمهورها من خلال مقطع فيديو ناشدت فيه كل متابعيها البقاء في بيوتهم، وتوجهت للأهل وللأولاد على حد سواء محذرة إياهم من مخاطر الخروج والاختلاط الذي سيعرضهم لإلتقاط عدوى ​فيروس كورونا​.
وتحدثت فيفي عبده في الفيديو فقالت :"مساء الخير يا جماعة أنا عايزة أقولكم إني ملتزمة في البيت، علشان خايفة على نفسي، الموضوع جد جدا بدليل إن المطارات كلها مقفولة، بدليل إن في حوادث كتير بتحصل للناس بسبب فيروس الكورونا ولا مش المكرونة، في كل أنحاء العالم، يا رب الطف بينا.
وتابعت :"يا جماعة اقعدوا ادعوا كدا إن ربنا يلطف بينا يا جماعة، بلاش تنزلوا يا جماعة إلا للضرورة القصوى، واهو هيعملوا حظر تجول، البلد كلها فاضية، حرام عليكوا اقعدوا في البيت، اقعدوا في البيت وانا هتراسل معاكم من البيوت، كلنا نتراسل مع بعض من البيوت، علشان خاطري بقي ولا كورة ولا مش كورة”.
وكانت عبده نشرت قبل يومين مقطعاً آخر ظهرت فيه وهي تضع كمامة على وجهها وطلبت أيضاً من مواطنيها البقاء في المنازل وعلقت عليه :"‏المرة ده خطر اوي بيعرض بني آدم للموت ما في السهولة يعني ما فيش الدي لك سكوزي يعني اقعد في البيت بقى ربنا يستر علينا يا رب".
الفنانة ​شمس الكويتية​ علقت على الفيديو فكتبت :"صح كلامك ربي يديم عليكي الصحة والعافية ياففا ياقمر ياطاقة ايجابية".
أما الممثلة المصرية ​غادة عبد الرازق​ فعلقت بإيموجي تظهر يدين تصفقان.