ولدت  إنجي وجدان   في 1 تموز/يوليو عام 1983 هي ممثلة مصرية، بدأت في مهنة التعليم كمعلمة لغة إنكليزية في إحدى المدارس، وأثناء عملها كانت تدرس المونتاج فعملت في روتانا سينما، حيث كانت تعمل في مونتاج البرامج والاعلانات الدعائية.

سنحت لها الفرصة أن تبدأ في مجال التمثيل في عام 2006، فكان أول ظهور لها كممثلة على شاشة التلفزيون من خلال أداء دور داليا أخت تامر في المسلسل الكوميدي "​تامر وشوقية​".

 

 

متابع ينتقد وزن  إنجي وجدان   وهكذا ردّت

تعرضت  إنجي وجدان   للتنمّر من قبل متابع بسبب وزنها، وردت على رسالته ونشرت صورة من المحادثة عبر حسابها الخاص على أحد مواقع التواصل الاجتماعي وعلقت :"و ده أو ديه شخص لطيف قوي وفاضية وواضح أن نفسيتها تعبانا علشان تدخل تقولي كده، أنا بقى الناس ديه والله بتضحكني وبجد بيصعبوا عليا جدا. أصل بجد يعني فاضيين قوي أنهم يدخلوا يقولوا كلام سخيف كده ربنا يشفي وكل وكل ما ح يجيلي رسايل كده ح عملها شاير".

 

 

 

إنجي وجدان   تتبع التنويم المغناطيسي لتخفيف الوزن

اعلنت الممثلة المصرية  إنجي وجدان   عن إتباعها طريقة جديدة لخسارة وزنها الزائد، ونشرت وجدان عبر صفحتها الخاصة على أحد مواقع التواصل الإجتماعي، صورة لها اشارت من خلالها إلى أنها تتبع التنويم المغناطيسي لتخفيف وزنها، وعلّقت قائلة: "أنا قررت إجرب حاجة جديدة اسمها gastric mind band نوع من التنويم المغناطيسي علشان اخس. النوع ده يخليك تغير من عاداتك للاكل و بيساعدك انك تلغي العلاقة بين الاكل و احساسك".

وأضافت: "لو عايزين تفهموا اكتر انا ح اعمل فيديوهات أشرح فيها الموضوع بالضبط على قناتي في اليوتيوب".

 

الحياة الخاصة لإنجي وجدان

تزوجت الممثلة  إنجي وجدان   من المهندس أحمد الوتيدي عام 2013، وأنجبت منه إبنها إسماعيل عام 2015، وقد إستطاعت أن تفقد وزنها بشكل كبير بعد الإنجاب.

 

إنجي وجدان   فكّرت في الاعتزال..

كتبت الممثلة   ​إنجي وجدان​   على صفحتها على أحد مواقع التواصل الإجتماعي رسالة كشفت فيها عن أنها أرادت إعتزال مجال التمثيل قبل مشاركتها في مسلسل "طلعت روحي".

وكتبت: "حأقولكم على اعتراف. انو قبل مسلسل طلعت روحي كنت بفكر أسيب الشغلانة ديه و أبدا أشتغل بشاهدة الجامعة الاميركية...و لكن جوزي خلاني معملش كده و بعديها بكام يوم جالي تلفون انهم عايزيني في المسلسل. ده خلاني أؤمن أن فعلا ربنا مش بيسيب حد و كل واحد حياخد نصيبه في الوقت الصح".

وأضافت :"خليكم واثقين في نفسكم و في ربنا. اه في ناس بتوصل أسرع بطريق كتير و منها طرق مش كويسة. لكن الواحد لما بيصبر ح يجيله حاجات حلوة قوي قوي".

وتابعت أيضاً :"الشغل إن الناس الي نفسيتها نضيفة، بتتعب جامد لكن ربنا بيرزقهم بحاجات أكتر مما كانوا يتخيلوها".

 

إنجي وجدان   تتحدث عن مميزاتها وعيوبها

نشرت الممثلة  إنجي وجدان   على حسابها الخاص على أحد مواقع التواصل الإجتماعي صورة لها بدون الماكياج ، مشيرة من خلالها إلى أنها ليست كاملة ولديها عيوب، مضيفة أنها تحب نفسها كما هي، كاشفة أنها فكّرت سابقاً بإجراء عمليات تجميل إلا أنها سعيدة جداً في شكلها وراضية عنه.

وعلّقت وجدان على صورتها بالقول: "أنا كلي عيوب مش بيرفيكت و لا أي حاجة. عندي تجاعيد وشي ناحية غير ناحية و مناخيري كبيرة و حاجات تانية كتير. بس انا ربنا خلقني كده و بحب نفسي كده و عمري ماحشوف نفسي بطريقة وحشة. لأني بحب نفسي زي مانا".

وأضافت: "اه اكيد كتير بفكر في عمليات التجميل بس برجع أقول أنا كده و مبسوطة كده. السر لحياة أحسن إن الواحد يحب نفسه. فحبوا نفسكوا بليز و متخلوش حد يأثر فيكوا."

ولاقى منشورها إعجاب عدد كبير من المتابعين الذين أثنوا على قناعتها ورضاها بنفسها.