أثارت الممثلة المصرية شيرين رضا، الجدل مؤخراً وتعرضت للكثير من الإنتقادات بسبب ما إعتبره البعض إهانة منها للأذان.

وجاء ذلك بعد إستضافة رضا ضمن برنامج "أنا وأنا" الذي تقدمه الإعلامية سمر يسري على شاشة قناة "أون إي"، حيث وفي سياق الحلقة عرضت يسري تغريدة لرضا كانت نشرتها في السابق قالت فيها:" أعتقد إن قرار توحيد الأذان لازم يتنفذ وبسرعة لإن في مقرئين صوتهم يكفر البني آدمين"، وجاء تعليق رضا على ما قالته هذا بتأكيدها إياه قائلةً:" إيه الغريب؟ كلنا بنقول ده، في أطفال بيصحوا مفزوعين، هو ده أسلوب الصلاة؟ يالا أفزعك علشان تصلي".

وأضافت:" وبعدين الراجل اللي بيجعرلي في الميكرفون ده، هو انت مش سامع صوتك ولا انت قاصد تعمل كده؟.. دي أسئلة عندي، هو فين قرار توحيد الآذان؟.. هو احنا مش عايزين سياحة؟ ليه أجانب وهم ماشيين في الشارع يسمعوا الجعير ده".

وتابعت:" في شوارع صغيرة بيكون الميكرفون فيها حتى وانتي قافلة الشبابيك تجننك، طيب انت مش محترم كل الناس اللي حواليك دي يا أخي ومعلي الفوليوم أوي كده ليه؟ ده مالوش دعوة بالدين".

وبعد كلامها هذا الذي أثار ضجة كبيرة على مواقع التواصل الإجتماعي، كان لافتاً اليوم هجوم الإعلامية المصرية آيات عرابي على رضا بشكل لاذع وتضمنته فضيحة عنها وذلك عبر صفحتها الخاصة على أحد مواقع التواصل الإجتماعي قائلةً:" بنت الرقاص شيرين رضا التي وصفت الآذان بالجعير وبأنه يضايق السياح سبق أن ضُبطت في 2007 في فندق سميراميس وهي بقميص النوم في غرفة رجل أعمال عربي وتمّ القبض عليها لمدة 5 ساعات".