هي فنانة شابة جمعت بين تصميم الأزياء والتمثيل، شاركت في العديد من حملات التوعية ضد مرض السرطان بعدما إكتشفت إصابتها به، إلى حين عرض عليها المنتج محمد مشيش المشاركة في مسلسل "حلاوة الدنيا" وتقديم دور فتاة مصابة بالسرطان وتحاربه بنفس ما تفعله في الحقيقة، والذي عرض في الموسم الرمضاني الماضي إلى جانب الممثلين ظافر العابدين وهند صبري.

واليوم أرسلت ياسمين غيث، رسالة مؤثرة لجمهورها ومتابعيها عبر صفحتها الخاصة على أحد مواقع التواصل الإجتماعي تتحدث فيها عن معاناتها وقناعتها بما كتبه الله لها، حيث نشرت صورة لها من على سريرها داخل إحدى مستشفيات معالجة السرطان.

وأرفقت الصورة برسالة قالت فيها:" طلب منّي كتير أكتب بالعربي، بحاول أهو يا رب يعجبكم، ساعات بنبقى لازم نواجه الحياة ولازم نجبر على اختيارات ممكن نكون مش عايزنها، ممكن تتعبنا قوي، بس هي دي سنة الحياة".

وأضافت:" فاكرين لما كنت بقول لكم اختاروا تعيشوا مبسوطين، اختاروا اللي يفرحكم، أنا لسة عند كلامي بس مش دايماً اللي بيفرحنا بيفرح الناس، وساعات الحياة بتفرض عليك الاختيار اللي هيفرح الناس مش هيفرحكم أنتوا حاولوا تصمدوا لغاية ما توصلوا للي هيفرحكم في يوم من الأيام هتوصلوا إن شاء الله".