تسربت نسخة من فيلم حسن وبقلظ إلى الانترنت ما يمكن أن يحدث خسارة لصناع وابطال العمل، ولدى معرفته بالأمر علق بطل الفيلم علي ربيع على هذا التسريب قائلاً :

"يا جماعة الناس الي بتسرق الفيلم من السينما وربنا هينتقم منهم إنما الي بيشيرو الفيلم من الناس ال العادية انتو كدة بتساهمو في السرقة ارجو محدش يشير علشان ميضعش تعب كاست كامل مكون من اكتر من 150 واحد".

كما علقت الفنانة والإعلامية المصرية سلمى صباحي حول موضوع تسريب نسخة الفيلم حيث رفضت أن تتابعه على الانترنت لأنها لا تريد تشجيع من قام بهذه الفعلة على عمله القذر وكتبت في صفحتها الرسمية على أحد مواقع التواصل الاجتماعي:"

سمعت ان فيلم ‫#‏حسن_وبقلظ‬ اتسرب والحقيقة فكرت بيني وبين نفسي اني اشوفه لأني اساسا نفسي ادخله سينما عشان بحب كتابات كريم فهمي وباثق فيه وبحب ابطال الفيلم والمخرج فا متوسمة انه هايكون فيلم لطيف ويضحكني في وقت محتاجة جدا فيه اضحك الصراحة .. بس ضميري ماطاوعنيش ادور ع الفيلم اونلاين واشوفه وفعلا حسيت ان الناس اللي تعبت في الفيلم دي هايروح تعبها هدر لو انا عملت كده.. بصوا م الاخر كده لو كل واحد قال يعني هي جت عليا يعني هو انا اللي هاضيع مجهودهم ! يبقى كلنا هانستسهل ومحدش هايروح الفيلم سينما والناس اللي تعبت دي تكسب وتتقدر .. يبقى فعلا بنضيع مجهود ناس تعبت عشان تبسطنا ..
مش مجدعة حتى! ولا ايه!!"