علقت الممثلة المصرية هيدي كرم على حادثة مهاجمة القرش للسائح الروسي، والتي انتهت بالتهام الأخير من قبل القرش في الغردقة.


وأكدت كرم أن المشهد كان مرعب ومؤلم لأبعد الحدود، فقالت: "امبارح كلنا عشنا لحظات مرعبة جداً وحزينة جداً الحقيقة، على السائح الروسي الذي تم الهجوم عليه من سمكة القرش وقتله. الله يكون في عون عيلته وأصحابه وبعون الناس اللي عاشت اللحظة دي بتفاصيلها. احنا كلنا اتفرجنا وخفنا واقتهرنا".
من جهة ثانية، اعترضت هيدي على اصطياد القرش وقتله من قبل السطلت المصرية، فقالت: "أنا عرفت انهم اصطادوا القرش وبيضربوه، وبينتقموا منه كأنه قاتل ومجرم، الموقف مؤلم حقيقة، لكن مش معناه نقتل القرش، هو مش مجرم، هو مجرد سمكة جعانة بتدور على أكل في منطقتها، في بحرها ومحيطها، كان لازم نصطاده أو نسيطر عليه ونرجعه للمنطقة اللازمة، لكن مش نطلعه عالشاطئ ونضربه وننتقم منه".
واعتبرت هيدي أن السبب في مهاجمة القروش للبشر هو بسبب البشر أنفسهم، وأضافت: "احنا السبب ان القرش يطلع من محيطه ويهاجم الإنسان ويأكله، بسبب الصيد الغير محسوب وبدون أمانة، صيد الأسماك بكميات كبيرة غير مسموح بيها، القروش جاعت وقربت وهاجمت الإنسان. والسبب الثاني هو بحسب رواية مش عارفة مدى صحتها، بتقول ان المسافرين في البحر بيرموا الحيوانات الميتة في المحيط، ما يسبب هيجان في المحيط ويدفع القروش والأسماك الأخرى للاقتراب من الشاطئ".