ما زال فيديو خناقة الممثل المصري محمد سعد في كواليس تصوير مسلسله الرمضاني "الإكس لانس" يلاقي ردود أفعال بعضها انتقادي والآخر يحاول أن يجد له عذراً، وآخرها كلام الممثل المصري مدحت تيخا الذي علق في صفحته الرسمية بموقع للتواصل الاجتماعي منتقداً تصرف سعد والكلام النابي الذي صدر منه قائلاً :"ليه كدة يا لمبي ده انا كنت بحبك اوي" مرفقاً جملته برمزين تعبيريين لوجهين باكيين.


وانهالت التعليقات على منشور تيخا، بين مؤيد ومعارض، وكتبت الممثلة المصرية فريدة سيف النصر في تعليقها مدافعة عن سعد :"أنا رأيي واللي عرفته أن مقصود يتعطل ومقصود يعصبوه وناس محترمة اللي قالت مش وصوليين..محمد سعد بيتحارب جامد جدا لما يتلغي تلات ايام تصوير وهوا عالهوا شغال يبقى مقصودة وحسبنا الله هما قعدوا هاني رمزي وآدم وهنيدي وسامح حسين وأشرف عبد الباقي".
وكتب أحد المتابعين :" كنا منحبو بس هو مصرّ إننا منحبوش" ليجيبه تيخا" للأسف الشديد".
أما الممثل المصري وائل عبد العزيز فكتب :"متستعجلس الحكم يا تيخه إنتا ما تعرفش ظروفه إيه"، ليجيبه تيخا :"مهما كان ياوائل انه يهزأ الناس بالشكل ده عيب من وجهة نظري ممكن يفركش اليوم بمنتهي الأدب وكان هيبقي درس قاسي جدا ليهم في ضغطة الشغل اليومين دول عشان يخليهم يشوفوا شغلهم مثلا إنما شتايم وتهزيء انا مش متقبله بصراحة".
وكان محمد سعد غاضباً بشدة في كواليس تصوير مسلسله "الإكس لانس" ةتم تسريب مقطع فيديو أحدث جدلاً كبيراً له وهو يقول :"ده ايه ده.. ده انتو اوفر.. ده انتو فشله... اللي مش عجبه كلمة يقول.. في حد مش عجبوا حاجة".
واعتبر العديدون أن الألفاظ التي قالها محمد سعد غير لائقة داخل موقع تصوير العمل، ما اضطر محمد سعد أن يرد، ويقول ان هذا الحديث كان موجهًا لفريق عمل الإنتاج وليس لمخرج العمل، ومع ذلك لم يسلم من الانتقادات.